Jumaat, 29 Mei 2009

Chin Peng tak dibenar pulang


PUTRAJAYA: Kerajaan tidak akan membenarkan bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng, pulang ke Malaysia, kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri menjelaskan, keputusan itu dibuat bagi mengelak timbul rasa tidak puas hati di kalangan anggota pasukan keselamatan dan keluarga mereka yang pernah menjadi mangsa kekejaman komunis ketika darurat.

"Kerajaan tidak akan benarkan Chin Peng balik ke Malaysia sebab ia akan menimbulkan rasa tak puas hati terutama kepada ahli keluarga mereka yang terkorban akibat kekejaman komunis pada waktu darurat dulu," katanya selepas mengumumkan pelantikan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Amirsham A Aziz sebagai Pengerusi Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN), di pejabatnya semalam.

Beliau diminta mengulas laporan akhbar sebelum ini mengenai saranan Pengerusi Gerakan Pulau Pinang, Datuk Dr Teng Hock Nan, supaya Chin Peng dibenarkan pulang ke Malaysia.

Pada 30 April lalu, usaha terakhir Chin Peng @ Ong Boon Hua untuk mendapat pengisytiharan kebenaran masuk dan hidup di Malaysia gagal apabila Mahkamah Persekutuan menolak permohonannya.

Mahkamah turut mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan sebelum itu kerana Chin Peng gagal mengemukakan dokumen pengenalan diri seperti arahan Mahkamah Tinggi bagi membuktikan dia berasal dari Malaysia dan dilahirkan di Sitiawan, Perak pada 1924 seperti didakwanya.

Saranan supaya Chin Peng kembali ke Malaysia dibantah pelbagai pihak termasuk persatuan bekas anggota tentera yang pernah bertempur dengan komunis ketika darurat termasuk yang kini cacat akibat jerangkap samar yang dipasang pengganas itu.

Kelmarin, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, dilaporkan berkata kerajaan mengesan ada parti politik dan pertubuhan tidak berdaftar cuba menyebarkan ideologi komunis di negara ini dengan cara tersembunyi.

Beliau juga berkata, usaha membawa Chin Peng ke Malaysia perlu ditentang kerana ia akan membangkitkan kemarahan dan rasa tidak puas hati di kalangan keluarga lebih 50,000 anggota tentera dan polis yang terkorban menentang PKM ketika darurat.




DAP, PKR sokong hasrat Ching Peng mahu pulang

Oleh Nazura Ngah
nazura@bharian.com.my

Pembangkang minta diberi peluang atas dasar kemanusiaan

KUALA LUMPUR: Pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP mahu bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng yang ingin kembali ke tanah air diberi peluang berbuat demikian atas dasar kemanusiaan.

Timbalan Presiden DAP, Dr Tan Seng Giaw, berkata walaupun banyak pihak termasuk beliau pernah merasai penderitaan akibat kekejaman komunis, kerajaan boleh memaafkan Chin Peng sekali gus membenarkan bekas pemimpin komunis itu pulang ke Malaysia.

Beliau turut menolak kemungkinan kembalinya Chin Peng menghidupkan kembali ideologi komunis di negara ini kerana ia sudah mengalami transformasi apabila hampir semua penduduk dunia tidak lagi menerima fahaman itu.

"Kita wajar mencontohi sikap bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela yang masih mampu memberi kemaafan walaupun pernah dikurung dan diseksa selama 27 tahun dengan isteri serta anaknya mati.

"Walaupun kekejaman komunis meninggalkan kesan mendalam kepada banyak pihak termasuk saya apabila pengetua sekolah dibunuh pada 1950-an, Chin Peng sudah tua dan wajar diberi peluang kedua," katanya.

Baru-baru ini, Pengerusi Gerakan Pulau Pinang, Datuk Dr Teng Hock Nan meminta kerajaan membenarkan Chin Peng kembali ke Malaysia atas sebab kemanusiaan. Bagaimanapun, hasrat Chin Peng itu ditentang pelbagai pihak.

Sementara itu, Ketua Penerangan PKR, Tian Chua pula berkata, secara peribadi beliau mengharapkan hasrat Chin Peng itu dapat dipenuhi kerajaan atas dasar kemanusiaan kerana sesiapapun layak mendapat peluang kedua.

Beliau meminta semua pihak menilai kes Chin Peng sambil membuat perbandingan dengan kedatangan rakyat Jepun dan British ke negara ini.

"Adakah kedatangan orang Jepun akan membangkitkan kemarahan masyarakat yang menderita ketika penjajahan negara Matahari Terbit itu atau adakah kedatangan rakyat British akan mengembalikan penjajahan oleh negara berkenaan," katanya.

Tian Chua turut mempertikaikan kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bahawa ada parti politik dan pertubuhan tidak berdaftar cuba menyebarkan ideologi komunis.

Sementara itu Ahli Jawatankuasa DAP Pusat, Ronnie Liu, berkata Chin Peng perlu dibenarkan menziarahi ahli keluarga terlebih dulu yang menjadi tradisi kaum Cina sebelum dibenarkan menetap di Malaysia.

Katanya, jangan membuat tanggapan lebih awal sebelum Chin Peng kembali ke tanah air kerana bekas pemimpin komunis itu wajar diberi peluang kerana usianya yang lanjut.

"Kita tidak perlu bimbang kehadirannya di negara ini kononnya akan membangkitkan semula fahaman komunis kerana masyarakat sudah menolak ideologi itu dan menerima sepenuhnya prinsip demokrasi negara, malah ideologi itu sudah lama mati," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan